Black lives matter!

Afgelopen zondag waren ik en mijn vrouw een van de sprekers op het Black Lives Matter protest in Maastricht. Ik heb daar veel reacties op gekregen. Naast de vele positieve reacties, komt één bepaalde reactie vaker terug. Waarom niet All Lives Matter? Laat me dit proberen uit te leggen aan de hand van hoe Jezus zich uitsprak tegen de discriminatie van Samaritanen door Joden.

In de tijd van Jezus was er een grote afstand tussen deze twee bevolkingsgroepen. Joden beschouwden Samaritanen vanwege hun gemengde bevolking met heidenen als onrein en hun eredienst in Sichem werd onwettig geacht. Daarom werden ze behandeld als tweederangs gelovigen en werd er op hen neer gekeken. Door deze afstand waren er veel vooroordelen over Samaritanen. Je zou kunnen zeggen; ze werden gediscrimineerd! Hier was sprake van racisme!

Ik ben er van overtuigd dat als dit zich in onze tijd afgespeeld had, Jezus de hashtag slogan in het leven geroepen zou hebben; #samaritanlivesmatter

Waarom? Waren de Joden dan niet belangrijk? Waren de Joden minder belangrijk? Nee! Door op te komen voor de Samaritanen wees Jezus de Joden er op dat ze ongelijk behandeld werden en dat Hij ze daar steeds op moest wijzen totdat ze wel gelijk behandeld zouden worden.

Drie dingen waarmee Jezus duidelijk maakt dat Samaritaanse levens net zo belangrijk waren als de Joodse:

1. Jezus sprak zich uit tegen racisme door wat Hij deed

De vrouw antwoordde: ‘Hoe kunt u, als Jood, mij om drinken vragen? Ik ben immers een Samaritaanse!’ Joden gaan namelijk niet met Samaritanen om. Johannes 4:9

De Samaritaanse voelde zich onbelangrijk! Hoe kon Jezus, een Jood, nou met haar in gesprek gaan en om drinken vragen daar bij de waterput? Maar Jezus gaat uitgebreid in gesprek met deze Samaritaanse vrouw. Hiermee liet Jezus zien dat Samaritanen (en vrouwen) belangrijk zijn, net zo belangrijk als de Joden. Jezus overbrugt de afstand tussen Joden en Samaritanen en gaat in gesprek.

Ik geloof dat in gesprek gaan heel belangrijk is in het tegen gaan van racisme. Stel vragen, toon interesse, probeer iemand te begrijpen, respecteer verschillen, overbrug de afstand en blijf in gesprek.

2. Jezus sprak zich uit tegen racisme door wat Hij zei

Er was een keer een Joodse wetgeleerde die Jezus vroeg wij zijn naaste was? En dan vertelt Jezus het verhaal van een man die op reis was van Jeruzalem naar Jericho en onderweg beroofd en mishandeld word en voor dood wordt achtergelaten. Jezus vertelt verder over een leviet en een priester (mensen zoals de wetgeleerde; joods en religieus) die met een boog om de gewonde man heen lopen (afstand) en niets doen.  Jezus kiest heel bewust voor een held in dit verhaal die deze joodse wetgeleerde absoluut niet had zien aankomen.

 Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen. Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. Lucas 10:33-34

Ik denk dat de wetgeleerde eerder een andere afloop van het verhaal had verwacht. Namelijk dat de Samaritaan met een boog langs de gewonde man zou lopen, misschien wel nadat hij eerst nog een trap na had gegeven of dat hij nog even zijn laatste kledingstuk zou stelen. Want Samaritanen zijn slechter en minder dan ons? Toch? Nee, Jezus stelt hier zijn vooroordelen over Samaritanen aan de kaak juist door de Samaritaan de held in het verhaal te laten zijn.

Het punt wat Jezus wilde maken; Joden zijn niet beter dan Samaritanen! De Samaritanen zijn ook je naaste, dus heb ze lief als je zelf!

Jezus wil onze vooroordelen opblazen!

3. Jezus sprak zich uit tegen racisme door wat Hij niet zei

In die tijd beledigde je een Jood door hem Samaritaan te noemen. Het was een scheldwoord en zo werd Jezus vaker uitgescholden door Joden die moeite met Hem hadden.

De Joden riepen: ‘Zeggen we soms ten onrechte dat u een Samaritaan bent, en dat u bezeten bent?’ ‘Ik ben niet bezeten,’ zei Jezus. ‘Ik eer mijn Vader, maar u eert mij niet. Johannes 8:48-49

Juist in dit gedeelte valt op wat Jezus niet zegt. Jezus antwoord door te zeggen dat hij niet bezeten is, maar hij zegt niet;  ‘Ik ben geen samaritaan!’ Hij is totaal niet beledigd. Ook hier maakt hij weer een statement. Het kan me helemaal niets schelen dat jullie mij Samaritaan noemen! Het is alsof Jezus zegt; ‘Ik ben een Samaritaan!’ Net zoals Jezus in Mattheus 25 Jezus zich vereenzelvigd met de hongerigen, de gevangenen, de zieken, de onaanzienlijken, zo vereenzelvigd Jezus zich hier met de Samaritanen.

In de bijbel wordt talloze keren opgeroepen om de vreemdelingen, weduwen en wezen te beschermen! Waarom? Omdat ze door veel mensen niet als belangrijk gezien werden en daardoor makkelijk onderdrukt konden worden. Vindt God andere levens dan niet belangrijk? Nee natuurlijk niet!

Ik hoop dat je het nu begrijpt! Jezus ging het ene verloren schaap zoeken en liet de negenennegentig achter. Was dat ene schaap dan belangrijker dan de anderen? Nee, ze zijn even belangrijk, maar dat ene schaap was gewond en had meer aandacht nodig. Zo zijn onze zwarte broers en zussen verwond door racisme, discriminatie en ongelijke behandeling. Dit onrecht en deze ongelijkheid heeft onze aandacht nodig! Zo lang zij niet allemaal gelijk behandeld worden, blijf ik roepen en ik hoop jij ook; BLACK LIVES MATTER

Meer horen? Bekijk hier mijn preek over dit onderwerp.

NB: het feit dat ik en mijn vrouw achter de slogan staan, wil niet zeggen dat wij alles onderschrijven waar de BLM organisatie voor staat.

 

2 antwoorden
    • remco
      remco zegt:

      Beste Kev, blijkbaar heb je mijn blog hierover niet goed gelezen. Dat is jammer. Dan had je begrepen dat ik ook vind dat alle levens er toe doen. Blijkbaar weet jij meer over onze kerk dan ik. Mij is niets bekend van een grote groep mensen die boos onze kerk is uitgegaan. Ik wens je veel zegen.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *