Geplaatst op Geef een reactie

Simson en Jezus

Maar Simson riep de HEER om hulp en bad: ‘HEER, mijn God, denk toch aan mij! Geef me alstublieft nog eenmaal genoeg kracht, zodat ik me voor minstens één van mijn beide ogen op de Filistijnen kan wreken.’ Voorzichtig betastte hij de twee middelste steunpilaren van de tempel, zette zich met beide handen schrap en riep uit: ‘Mijn dood zal de dood zijn van de Filistijnen!’ Toen duwde hij uit alle macht. De tempel stortte in en alle aanwezigen, ook de stadsvorsten, werden bedolven. Zo maakte Simson bij zijn dood meer slachtoffers dan tijdens zijn hele leven. Rechters 16:28-30

Eigen schuld
Als ik aan Simson denk, dan denk ik aan de sterkste man die ooit geleefd heeft. In dit gedeelte was er weinig meer van die man over. Hij had het geheim van zijn kracht prijsgegeven, was gevangen genomen en zijn ogen waren uitgeprikt. Zo sterk als dat hij was, zo zwak was zijn wil. Keer op keer ging hij de mist in met vrouwen, overtrad Gods geboden en verloor zijn zelfbeheersing. Hij stond hier tussen twee pilaren in de Filistijnse tempel door zijn eigen schuld. Dit had hij verdiend! ‘Ik heb er een potje van gemaakt. Kijk mij nou hier staan! Ik heb God’s gebod gebroken door mijn haren te laten scheren. ‘Hoe heb ik het zover kunnen laten komen?’

Kracht wordt zichtbaar in zwakheid

En vanuit deze verloren toestand, roept Simson uit naar God en vraagt om genade! Simson had misschien niet verwacht dat God hem zou verhoren! Zijn kracht had hij alleen maar omdat hij Gods geboden hield, nu had hij ze gebroken en was de kracht terecht weg. Maar hoe mooi is Gods genade! God geeft hem nog een keer die bovennatuurlijk kracht! Niet omdat Simson dat verdiend had, integendeel, nee puur uit genade! Zo is God! Want wat beloofd God aan ons in de bijbel:

‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ (2 kor 12:9).

God laat zijn genade zien aan Simson, door zijn kracht te openbaren toen hij op z’n allerzwakst was.

Onvolmaakte Simson een beeld van de volmaakte Jezus?
Wat ik zo bijzonder vind, is dat Simson hier in zijn grootste zwakheid een beeld wordt van Jezus Christus! Nu zul je misschien zeggen: ‘Jezus Christus? Als ik aan Simson denk denk ik aan veel dingen, maar niet aan Jezus.’ Nou, zoals Simson hier op zijn allerzwakst bespot werd door zijn vijanden, zo lachten mensen Jezus uit, bespotten hem en zetten hem voor schut. ‘Kijk hem nou de redder van Israël, hij kan zich zelf niet eens redden van dat kruis!’ Ook de duivel en zijn demonen waren in feeststemming toen Jezus daar aan het kruis hing.
Simson stond met zijn handen gespreid, tegen de pilaren van de tempel. Hij riep uit: ‘mijn dood zal de dood zijn van de filistijnen!’ Door God’s bovennatuurlijke kracht, duwde Simson de pilaren opzij en de tempel stortte in. Zo spreidde Jezus zijn armen aan het kruis, en riep uit: ‘het is volbracht!’

‘Mijn dood zal een blijvende overwinning zijn op satan en zijn demonen! Mijn dood zal eeuwig leven geven aan hen die in mij geloven! Mijn dood zal verzoening brengen tussen God en mensen! Mijn dood zal de wereld redden van hun zonde!”

Toen Simson stierf, stortte de tempel in en bracht Hij een onverwachte vernietigende klap toe aan zijn vijanden. Simson liet zich hier leiden door de Geest, niet meer ik-gerichtheid; hij offerde zichzelf op! Zo ook Jezus; hij offerde zichzelf op om eens en voor altijd af te rekenen met de vijand!
Deze Simson, zwakke en onvolmaakte Simson, mocht door Gods genade een profetisch beeld worden van Jezus Christus. En zo mogen wij weten, dat hoe zwak wij ons ook voelen, hoe vaak we het ook verknald hebben, we hebben niet meer dan Zijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *